Szellemmenyasszonyok tömeges megjelenése várható a Margitszigeten június 20-21-én, de jó, ha az arra járó csalárd férfiak az azt megelőző és követő napokban is óvakodnak táncba vinni az őket megszólító tündér külsejű hölgyeket.
Carlotta Grisi, mint villi (Forrás: Wikipédia)
A romantikus francia zeneszerző, Adolphe Adam Giselle című balettja titokzatos, elhagyott erdőben játszódik, és ilyen ősfás környezet veszi körül a Margitszigeti Szabadtéri Színpadot is, ahol idén júniusban a világ operaházainak e kedvenc darabja a fővárosi színpad történetében először kerül az itteni közönség elé.
A balett ötletadója Théophile Gautier volt, aki viszonzatlan szerelmet táplált Carlotta Grisi táncosnő iránt. Amikor a plátói szerelmet érző író-kritikus barátjától, Heinrich Heinétől hallott a villikről, azonnal megformálódott benne a szándék olyan balett megalkotására, amelyben az ő hő érzelmeit nem viszonzó imádottja elérhetetlen, földöntúli árnyalakként jelenik meg.
A villik márpedig ilyenek. Esküvőjük előtt meghalt, elhagyott lányok, akik éjféltájt kikelnek sírjukból, lidércként kísértenek a temető környékén, holdfényes völgyekben, erdőkben csapatokba verődve imbolyognak, és az arra vetődő csalárd férfiakat halálra táncoltatják, mintegy megtorlásként az elmaradt menyasszonytáncért.
Az ötletadó ilyen sejtelmesen kezdődő fergeteges lebegést képzelt a színpadra. De a librettót író Verney Saint Georges hamar megértette vele: történet is kell a színpadi műhöz. Falusi környezetben játszódó első felvonást alkotott, ahol Giselle kezdetben életvidám parasztlány, és szerelmes Albert grófba, akiről nem tudja, hogy menyasszonya van. Amikor kiderül számára, hogy nem lehet a szeretett férfié – bár a gróf őrlődik a két szerelem között –, Giselle beleőrül és belehal a bánatba.
A második részben már a villik között látjuk, ahol a lidércek királynője, Myrtha Albert a Giselle sírjához járuló bűntudatos Albert grófot sem kímélné a hűtlen férfiaknak járó sorstól, de Giselle könyörög az érdekében. A síron túl sem csitul a szerelme.
Gisellé a balettirodalom egyik legnehezebb főszerepe. Nyáron, a Margitszigeten Olga Grishenkova, a Novoszibirszki Állami Akadémiai Opera és Balettszínház művésze táncolja.
Adolphe Adam:
Giselle
klasszikus balett két felvonásban
a Novoszibirszki Állami Akadémiai Opera és Balettszínház előadása
2019. június 20.(csütörtök) és 21.(péntek) 20.00
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
(2 óra 15 perc egy szünettel)
Szólótáncosok: Olga Grishenkova és Ernest Latypov
Zenei vezető: Karen Durgarian
Koreográfus: Nikita Dolgushin
Díszlet és jelmeztervező: Vyacheslav Okunev
Fénytervező: Alexander Kibitkin
Balett mester: Mikhail Messerer
Asszisztens: Evgenia Kostyleva
Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara.
Karmester: Jankó Zsolt